Розділ: Свобода слова

Журналістка Ярослава Куцай презентувала книжку репортажів про життя в Ісландії

Українська журналістка Ярослава Куцай презентувала свою книжку «Лабораторія Ісландія» на Форумі видавців у Львові. Це збірка репортажів, інтерв’ю з впливовими ісландськими політиками і бізнесменами, першими особами держави, науковцями, мешканцями Ісландії, які не лише люблять, але популяризують і захищають свій край.

«Коли я приїхала в Ісландію, то зрозуміла, що ісландцям як мешканцям острівної країни дуже важливо, що про них кажуть іноземці. Одразу запитують, що сподобалось в Ісландії. У відповідь постійно чують про неймовірну недоторканну природу, фантастичні ландшафти, льодовики, вулкани, але все одно вони це слухають з величезним задоволенням. У них є глибокий патріотизм. Для них важливі туристи, репутація своєї країни, і в це вони інвестують багато грошей. Я навчалась в університеті в Ісландії і дізналась цікаву річ, що отака самозаглибленість може бути і проблемою, про це є у моїй книжці. В ісландців, коли я туди приїхала у 2014 році, був величезний інтерес до України. Ісландці дійсно співчувають тому, що відбувається. Ісландцеві важко зрозуміти, як таке могло бути з такими миролюбивими українцями», – каже Ярослава Куцай.

Авторка пояснила назву книги «Лабораторія Ісландія».

«Ісландія у плані енергетики незалежна і зараз дилема, щоб цю енергію експортувати у сусідні країни, і це викликає протест серед захисників природи. Це така собі лабораторія. Ми мріємо в Україні про свою енергетичну незалежність, а у них вже вона є. І сьогодні виникає питання, як далі розвиватись, і ці їхні актуальні питання є й для всього людства», – говорить журналістка.

Книга «Лабораторія Ісландія» виходить у видавництві «Темпора» у жовтні.

Ярослава Куцай у 2014 по 2016 жила у Рейк’явіку, навчаючись в університеті за спеціальністю «Довкілля та природні ресурси», і співпрацювала як позаштатний кореспондент з українськими ЗМІ й англомовними ісландськими журналами Iceland Review, Iceland Magazine і HA Magazine.

До цього працювала репортером програми «Час» на 5 каналі, прес-секретарем Національного екологічного центру України, писала статті для українського National Geographic. 

Була стипендіаткою імені імені Вацлава Гавела у 2016-2017 роках і стажувалась на Радіо Свобода.

 

 

your ad here
By VilneSlovo | 22/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Суд переніс засідання у справі Богдана проти журналістів «Схем»

Шевченківський районний суд Києва переніс підготовче засідання у справі щодо позову голови Офісу президента Андрія Богдана до журналістів програми розслідувань «Схеми: корупція в деталях» (спільний проект Радіо Свобода та телеканалу «UA:Перший») та Національної суспільної телерадіокомпанії України.

Про це повідомив адвокат журналістів Радіо Свобода Анатолій Попов. Він пояснив, що не всі сторони процесу отримали відзив на позовну заяву Богдана, який був поданий Наталією Седлецькою. У зв’язку із цим суддя Ірина Фролова ухвалила рішення відкласти підготовче засідання у справі на 15 годину 1 жовтня. 

Перед засіданням адвокати Андрія Богдана просили суд заборонити ГО «Міжнародна антикорупційна асамблея» вести трансляцію. «У судовому процесі можуть бути розповсюджені відомості про особисте життя позивача», – зазначив адвокат Петро Поздняков, який представляє інтереси Андрія Богдана в суді.

Головуюча суддя Ірина Фролова не задовольнила заперечення адвокатів, зазначила, що процес буде відкритим і дозволила транслювати засідання. 

«Дивно, що така публічна особа як голова Офісу президента так боїться розголосу. Інформація про його особисте життя в суді точно не буде розголошуватися, натомість йдеться про інформацію, що має значення для суспільства і тому була оприлюднена журналістами», – прокоментував заперечення представників позивача адвокат Радіо Свобода Анатолій Попов. 

Він також зазначив, що Андрій Богдан «готує юридичні підстави для того, щоб не спілкуватися з журналістами в Україні». 

«В Офісі президента уже відкритим текстом говорять про те, що збираються «очищати четверту владу», очевидно, що інструментом цього обрано судові позови проти журналістів. Тим більше, рішеннями суду зручно прикривати своє небажання спілкуватися з журналістами-розслідувачами, і відповідати на їхні гострі питання. Журналісти «Схем» першими розповіли про бізнес Володимира Зеленського в Росії та випустили з десяток викривальних матеріалів про його команду і Богдана зокрема. Не дивно, що «Схеми» стали й одними з перших, яких голова офісу президента потягнув у суд для «очищення», – прокоментував позов адвокат Анатолій Попов.

У серпні голова Офісу президента Андрій Богдан подав позов проти «Схем» – позов від Богдана про захист честі і гідності надійшов до Шевченківського районного суду Києва 20 серпня. Відповідачами вказані головна редакторка «Схем» Наталка Седлецька та журналісти Максим Савчук і Валерія Єгошина, а також ПАТ «Національна суспільна телерадіокомпанія України». 

У позовній заяві Андрій Богдан вимагає спростувати інформацію про свої перельоти, зокрема до Російської Федерації та щодо перетинання білоруської повітряної ділянки кордону. При цьому журналісти у матеріалі в квітні 2019 року відразу навели позицію Андрія Богдана: «Як почалася війна, то я туди не літав».

Андрій Богдан – у минулому особистий адвокат Ігоря Коломойського, який тепер є головою Офісу президента Володимира Зеленського.

Богдан неодноразово фігурував у розслідуваннях «Схем».

Журналісти розповідали про таємну зустріч Андрія Богдана з тодішнім головою Конституційного суду України Станіславом Шевчуком.

Крім того, вони з’ясували, що Богдан, який здійснював юридичний супровід кампанії команди кандидата в президенти Володимира Зеленського, щонайменше п’ять разів, починаючи із січня 2019 року, літав з Києва до Ізраїлю, де на той час мешкав олігарх Ігор Коломойський.

your ad here
By VilneSlovo | 19/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

На нараді ОБСЄ у Варшаві нагадали про переслідування журналістів у Криму і на Донбасі

На нараді ОБСЄ з огляду імплементації зобов’язань держав-учасниць у людському вимірі, що проходить у Варшаві, голова Національної спілки журналістів Сергій Томіленко висловив солідарність із переслідуваними Росією українськими і кримськотатарськими журналістами і закликав до припинення цих переслідувань. Зокрема, голова НСЖУ нагадав про кримського журналіста, автора проєкту Радіо Свобода Крим.Реалії Миколу Семену.

«У Криму російська влада переслідує кримськотатарських громадських журналістів. А наш колега – авторитетний кримський журналіст Микола Семена в свої 70 років отримав судову заборону на професію. Ми закликаємо припинити ці переслідування», – сказав Томіленко.

Окремо Томіленко згадав автора Радіо Свобода Станіслава Асєєва, який уже два роки перебуває в полоні угруповання «ДНР».

«Ми висловлюємо солідарність зі Станіславом Асєєвим, який два роки перебуває в полоні. 30 вересня йому буде 30 років. І ми закликаємо спільними зусиллями звільнити нашого колегу», – підкреслив Томіленко.

Представниця Кримської правозахисної групи Ірина Сєдова, зі свого боку, розповіла про блокування незалежних українських медіа в анексованому Криму.

Щорічна нарада у Варшаві стартувала 16 вересня і триватиме до 27 вересня.

Як повідомив голова Меджлісу кримськотатарського народу Рефат Чубаров, у нараді ОБСЄ зареєстрували учасників з анексованого Криму, які представлятимуть російську владу та організації півострова.

 

 

 

 

your ad here
By VilneSlovo | 17/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Журналіст Радіо Свобода відмовився від участі в раді медійників, створеній при Зеленському

Журналіст Радіо Свобода Михайло Ткач (програма розслідувань «Схеми») відмовляється від участі в Раді з питань свободи слова і захисту журналістів при президентові, склад якої оголосили 16 вересня. У цю раду Ткача обрали без його відома.

«Я відмовляюсь від участі в раді, куди мене обрано без мого відома. Все йде до того, що це буде чергова бюрократична надбудова. Декларація без намірів. Те, як цю раду було створено, не дає підстав вважати, що від неї буде користь», – написав Ткач у фейсбуці 17 вересня.

 

Як повідомляє «Детектор медіа», 16 вересня була створена Рада з питань свободи слова при президенті, до якої обрали представників медіа, громадських організацій, Національної спілки журналістів, Незалежної медіапрофспілки й Офісу президента Володимира Зеленського (всього 15 осіб).

Не всі з обраних до складу ради і зареєстрованих для участі в зборах були присутні на засіданні. Зокрема, журналістка видання «Новое время» Христина Бердинських написала у фейсбуці, що вона «проти будь-яких рад журналістів із владою».

«ЗМІ і влада – не вороги, і не друзі. У кожного своя задача, і не потрібно їх зливати в єдине ціле», – додала вона.

Журналіст «Української правди» Роман Кравець також написав, що його не було на засіданні. «Не пішов, бо «Українська правда» не бере у цьому участі», – написав він у фейсбуці.

В Офісі президента повідомили, що замість Михайла Ткача і Данила Яневського, які відмовилися брати участь у роботі ради, до неї «буде запрошено тих, хто посів наступні місця за результатами рейтингового голосування». В ОП також додали, що обраний склад ради є тимчасовим.

Склад Ради з питань свободи слова та захисту журналістів при президентові має затвердити своїм указом голова держави. 

У липні заступник керівника Офісу президента Кирило Тимошенко повідомив, що ОП ініціює створення Ради з питань свободи слова при президентові.

Як йшлося у звіті, оприлюдненому у червні правозахисниками Freedom House, журналісти в Україні продовжують перебувати під загрозою насилля і залякування. Інститут масової інформації зафіксував у 2018 році в Україні 235 випадків порушень свободи слова.

your ad here
By VilneSlovo | 17/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Посол США згадав про Семену, Асєєва й Галазюка на 65-річчі Української редакції Радіо Свобода

Тимчасовий повірений у справах США в Україні Вільям Тейлор згадав про переслідуваних російською владою та підтримуваними нею бойовиками авторів Радіо Свобода Миколу Семену, Станіслава Асєєва та Олега Галазюка.

«Коли мова зайшла за героїв нашого часу… Є троє ваших колег Микола Семена, Станіслав Асєєв і Олег Галазюк. Вони, на жаль, не тут, бо вони перебувають у несвободі», – сказав Тейлор в Американському домі в Києві, де 10 вересня презентують фільм «Підірвати свободу», створений до 65-річчя Української редакції Радіо Свобода.

Він заявив, що «журналісти ведуть бій кожного дня».

Головний редактор та виконувачка обов’язків президента Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода Дейзі Сінделар наголосила, що упродовж 65 років українська редакція намагається передавати українському народу найбільш чесну інформацію.

«Незмінним всі ці 65 років залишається те, що ми намагаємося дотримуватися стандартів, намагаємося бути чесними і доносити українському народу найбільш чесну інформацію», – розповіла Сінделар.

 

22 вересня 2017 року в Сімферополі підконтрольний Кремлю Залізничний районний суд засудив Миколу Семену до двох із половиною років умовно з випробувальним терміном на три роки і забороною займатися публічною діяльністю. У грудні того ж року підконтрольний Кремлю Верховний суд Криму частково пом’якшив вирок Семені в частині додаткового покарання, скоротивши термін заборони публічної діяльності до двох років.
Автор колонок для проєкту Радіо Свобода Донбас.Реалії Станіслав Асєєв перебуває в ув’язненні підконтрольного Росії угруповання «ДНР», за різними даними, з травня або червня 2017 року. Спершу він просто зник, два тижні про нього нічого не було відомо. Пізніше угруповання «ДНР» визнало його затримання й звинуватило у шпигунстві на користь України.
З серпня 2017 року полоні угруповання «ДНР» перебуває донецький блогер, автор колонок для Радіо Свобода Олег Галазюк. Станом на травень, було невідомо, у чому його звинувачують бойовики. 

your ad here
By VilneSlovo | 10/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

У серпні ІМІ зафіксував 29 випадків порушень свободи слова: побиття, кібератаки, погрози

Проект «Барометр свободи слова» Інституту масової інформації зафіксував 29 випадків порушень прав журналістів у серпні

Із них 17 стосуються побиття співробітників медіа. Зокрема, такі випадки зафіксували на Донеччині, Харківщині, у Чернігові та Вінниці.

«Серйозної кібератаки на ефірний сервер зазнала Чорноморська ТРК. Співробітники СБУ встановили, що кібератака була спрямована на блокування і виведення з ладу всіх ключових елементів управління ефіром, резервного копіювання та запасних інструментів. Зловмисники через шкідливе програмне забезпечення отримали контроль над серверним обладнанням телерадіокомпанії і вивели систему з ладу.Також кібератаки зазнали два видання – «Новое время» і Depo.ua. Хакери зламали їхні сайти та розмістили недостовірну інформацію щодо Збройних сил України», – мовиться у повідомленні на сайті організації.

Як констатують експерти проекту, кількість побиттів і кібератак зросла удвічі, порівняно з попереднім місяцем.

Також ІМІ зафіксував цього місяця по три випадки погроз та обмеження доступу до публічної інформації, два випадки непрямого тиску, по одному випадку обшуку та цензури.

Як повідомляється, від початку року, за даними моніторингу, в Україні сталися один випадок убивства співробітника медіа, 73 випадки перешкоджання, 25 випадків погроз, 16 випадків побиття, 12 випадків кібератак та шість випадків цензури.

your ad here
By VilneSlovo | 06/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

На відкритті «Донбас медіафоруму 2019» аплодували полоненим Асєєву і Галазюку

На відкритті «Донбас медіафоруму 2019» журналістів і нову владу закликали далі докладати зусиль для звільнення полонених журналістів Станіслава Асєєва й Олега Галазюка, яких утримують російські гібридні сили в тюрмах Донецька.

За словами голови правління громадської організації «Донецький інститут інформації» Олексія Мацуки, донесення інформації з ОРДЛО було і є викликом, оскільки працювати через переслідування там практично неможливо.

«Станіслав Асєєв та Олег Галазюк зараз платять своєю свободою за можливість вільно висловлюватися у тих районах, де немає українського уряду. Розкриття реальних фактів з окупації сьогодні є справжнім героїзмом. Ми не припиняємо ні на день наші зусилля зі звільнення наших донецьких та луганських колег і друзів із тюрем і полону «ЛДНР», – зазначив Мацука.

Журналісти аплодували ув’язненим.

З серпня 2017 року полоні угруповання «ДНР» перебуває донецький блогер, автор колонок для Радіо Свобода Олег Галазюк. Колеги тривалий час не відкривали його особистість: була надія, що так переговори про обмін йтимуть ефективніше. Але повернути Олега Галазюка на підконтрольну Україні територію досі не вдалося, до нього не допускають представників міжнародних організацій.

 

Станіслав Асєєв перебуває в ув’язненні підконтрольного Росії угруповання «ДНР», за різними даними, з травня або червня 2017 року. Спершу він просто зник, два тижні про нього нічого не було відомо. Пізніше угруповання «ДНР» визнало його затримання й звинуватило у шпигунстві на користь України.

17 серпня 2018 року телеканал «Россия 24» показав програму, в якій полонений журналіст Станіслав Асєєв нібито підтверджує, що працював на українську розвідку. Це було вперше, коли бойовики показали Асєєва від моменту затримання. Радіо Вільна Європа/Радіо Свобода вважає дуже сумнівним «зізнання» Асєєва в шпигунстві і вимагає його звільнення.

your ad here
By VilneSlovo | 05/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Силовики мають надати докази обґрунтованості обшуків на «Суспільному» – Томіленко

Національна спілка журналістів України поділяє стурбованість обшуками на «Суспільному» та вдома у його очільника Зураба Аласанії, написав на своїй фейсбук-сторінці голова НСЖУ Сергій Томіленко.

«Обшуки у приміщенні ЗМІ та вдома у медійників – надзвичайна ситуація. Відповідно, правоохоронні органи – і ДБР, і СБУ – мають надати суспільству переконливі докази обгрунтованості саме таких слідчих дій. Нинішнє розслідування щодо НСТУ повинно проходити під громадським контролем вітчизняних та міжнародних медіа і правозахисних організацій, представників парламенту та за участі Наглядової Ради НСТУ», – заявив він.

30 серпня Державне бюро розслідувань провело обшуки в приміщенні Національної суспільної телерадіокомпанії України. У відомстві зазначили, що слідчі дії відбувалися в рамках досудового розслідування кримінального провадження щодо «зловживання службовим становищем з метою одержання неправомірної вигоди».

Національна суспільна телерадіокомпанія, зі свого боку, повідомила, що з обшуками прийшли й до голови правління НСТУ Зураба Аласанії та кількох інших співробітників компанії.

Представник ОБСЄ з питань свободи ЗМІ Арлем Дезір після повідомлень про обшуки в приміщенні Національної суспільної телерадіокомпанії України та в помешканні голови правління НСТУ Зураба Аласанії закликав владу в Україні утриматися від тиску на державні ЗМІ.

Занепокоєння ситуацією висловили і представники руху «Медіа за усвідомлений вибір».

your ad here
By VilneSlovo | 02/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Кабмін закрив засідання для преси. В ІМІ це засуджують.

Прем’єр-міністр Олексій Гончарук заявив про зміну формату роботи уряду з пресою та громадськістю з 2 вересня.

«Відкритим має бути те, що має бути відкритим. А от, власне, засідання Уряду не має перетворюватися на шоу. Ми змінимо формат і будемо спілкуватися з пресою за результатами. Після засідання Уряду ми будемо виходити до преси, спілкуватися з вами про усі рішення, які були прийняті і відповідатимемо на запитання», – сказав він.

В «Інституті масової інформації» назвали таке рішення «​згортанням відкритості та прозорості органів влади».

«Зрозуміло, що в умовах країни, що воює, на засіданнях Кабміну можуть розглядатися питання, які мають обмежений доступ, – тоді таке засідання буде закритим у тій частині, де розглядаються питання з обмеженим доступом. Але за загальним правилом, визначеним у частині другій статті 20 Закону України «Про інформацію», вся інформація є відкритою, окрім спеціально визначених законом випадків. Повне закриття всіх засідань уряду не відповідає загальним принципам свободи слова, відкритості і прозорості діяльності органів державної влади, як це передбачено Конституцією і законами України», – зазначив юрист організації Алі Сафаров.

Засідання уряду попередника Гончарука, Володимира Гройсмана, можна було повністю побачити на онлайн-трансляції, а раніше журналістів допускали на вступну частину засідання, після чого просили вийти із зали і чекати брифінгів після завершення засідань.

 

your ad here
By VilneSlovo | 02/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Поліція встановила особу нападника на вінницького журналіста Качора

Поліція Вінницької області заявила 2 вересня про встановлення особи чоловіка, який у суботу напав на головного редактора місцевого видання «Вежа» Андрія Качора.

«Проведеними розшуковими діями оперативники встановили особу зловмисника, ним виявився 27-річний житель обласного центру», – мовиться на сайті відомства.

За даними поліції, інцидент розслідують за статтею «умисне легке тілесне ушкодження».

Сам Качор раніше зазначав, що конфлікт виник у ніч на 31 серпня після того, як журналіст ствердно відповів на запитання, чи не він писав про блогера та колишнього кандидата у народні депутати Анатолія Шарія, і що нападників було кілька.

У свою чергу Шарій опублікував 1 вересня відео з чоловіком, який говорить під запис, що сварився із Качором, який був, за його словами, напідпитку, і підтверджує, що вдарив його.

З початку року «Інститут масової інформації» зафіксував 11 випадків побиття журналістів.

 

your ad here
By VilneSlovo | 02/09/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Державне бюро розслідувань проводить обшуки на «Суспільному»

Державне бюро розслідувань проводить обшуки в приміщенні Національної суспільної телерадіокомпанії України.

«Слідчі дії проводяться в рамках досудового розслідування кримінального провадження щодо можливих протиправних дій службових осіб ПАТ «НСТУ», а саме зловживання службовим становищем з метою одержання неправомірної вигоди для себе чи інших фізичних або юридичних осіб», – заявили в ДБР.

Національна суспільна телерадіокомпанія, зі свого боку, повідомила, що з обшуками прийшли й до голови правління НСТУ Зураба Аласанії та кількох інших співробітників компанії.

Пресслужба Державного бюро розслідувань у коментарі Радіо Свобода відмовилася розповісти, в яких домоволодіннях проводяться обшуки.

Новина доповнюється…

your ad here
By VilneSlovo | 30/08/2019 | Повідомлення, Свобода слова

Перше засідання парламенту: журналісти заявляють про недопуск до Верховної Ради попри акредитацію

Низка журналістів повідомили, що, попри попередню акредитацію, їх не впускали в приміщення Верховної Ради перед першим засіданням парламенту 9 скликання. Таку інформацію оприлюднила зокрема заступниця головного редактора газети Kyiv Post Ольга Руденко.

«Купи людей з нормальних ЗМІ немає в списках (вчора телефоном запевняли, що все гаразд, акредитація буде), вирішувати це ніхто не хоче, ніхто ні за що не відповідає, глава пресслужби ВР у відпустці (!). Фотографів світових агенцій не хотіли впускати на балкон, впустили після скандалу», – написала вона.

Журналіст видання НВ Іван Верстюк також заявив, що подавав документи на акредитацію «майже три тижні тому».

«Вчора ще раз відправив документи на разову акредитацію на сьогоднішнє засідання. І мене все одно не акредитували. Аналогічна історія склалася в багатьох колег», – стверджує він.

Журналістка-розслідувачка проєкту Bihus.Info Леся Іванова назвала ситуацію «втратою інстинкту самозбереження» з боку парламенту. За її даними, доступ до кулуарів спершу обмежили, але згодом відкрили. Вона також повідомила про відмову журналістам у доступі до ложі для преси.

«Якщо регламент роботи сьогодні справді змінять і це (обмеження доступу журналістів до кулуарів та ложи преси – ред.) стане нормою, депутати будуть набагато частіше зустрічати журналістів, котрих так намагаються уникнути, не в Раді. А в менш приємних і очікуваних місцях», – вважає журналістка.

Наразі Радіо Свобода не вдалося зв’язатися з пресслужбою Верховної Ради, щоб отримати коментар із цього приводу.

Радіо Свобода веде пряму трансляцію з кулуарів Верховної Ради:

your ad here
By VilneSlovo | 29/08/2019 | Повідомлення, Свобода слова
попередні